Ужо даўно ні для каго не сакрэт, што развіццё дробнай маторыкі (гнуткасці і дакладнасці рухаў пальцаў рук) і тактыльнай адчувальнасці - магутны стымул развіцця ў дзяцей ўспрымання, увагі, памяці, мыслення і маўлення.
Гэты факту ужываюць і педагогі, і псіхолагі, і выхавальнікі, як у складанні, так і ў рэалізацыі розных навучальных і развіваючых праграм. Ведаюць пра гэта і бацькі. А таксама вытворцы разнастайных дзіцячых цацак. Вельмі добра, калі дома шмат розных цацак, у якія дзецям і бацькам цікава разам гуляць. Але вельмі нешматлікія задумваюцца, што вялізны патэнцыял развіцця дробнай маторыкі тактыльнай адчувальнасці дае малышам само жыццё. Давайце паглядзім, як можна развіваць гнуткасць пальчыкаў і тактыльную адчувальнасць дзяцей пры дапамозе звычайных прадметаў хатняга ўжытку. Самае галоўнае - для таго, каб гуляць з дзіцем, нам не трэба нічога купляць спецыяльна - у нас усё пад рукой.
Запалкі, ватовыя палачкі, жалуды і гузікі можна выкарыстоўваць для выкладвання розных малюнкаў, як адвольна, так і па схеме. Прычым, усе гэтыя прадметы можна сумясціць у адным малюнку. Пачынаць лепш з простых геаметрычных фігур - квадрата, ромба, сонейка, паступова ўскладняючы гульні. З запалак і ватных палачак добра атрымліваюцца зоркі, вожыкі, машынкі, ялінкі, любыя фігуры, у якіх шмат прамых ліній. Спачатку малюнак выкладвае мама, бо малых трэба зацікавіць. Затым паступова уключайце дзіця. Калі малюнак складаны, можаце спачатку намаляваць яго схему на паперцы. Усе гэтыя прадметы так жа ўдала спалучаюцца з колцамі, вяровачкамі, каўпачкамі. Калі скарыстацца каляровай паперай і пасадзіць іх на клей, атрымаецца выдатная аплікацыя. Гузікі выдатна могуць замяніць на малюнку шарыкі, колы, вочкі, акенцы, ёлачныя цацкі.
Кухоннае начынне: лыжкі, кубкі, міскі, патэльні. Маленькіх дзетак так часам і цягне на кухню. Гэта мамам звычайна дастаўляе масу нязручнасці. Бацькі прыдумляюць масу сродкаў, як пацешыць дзіця, пакуль гатуюць ежу - але не заўсёды паспяхова. Можна вырашыць гэтую праблему інакш - вазьміце дзіцяці з сабой - пасадзіце яго на турыстычную плеўку і хай гуляе тым, чым яму падабаецца, а менавіта - патэльнямі, міскамі, лыжкамі (вострыя і якія б'юцца прадметы лепш не даваць). На кухні - маса магчымасцяў! Тут і разнастайнасць розных паверхняў (гладкія лыжкі, апалонік, міскі, шурпатая патэльня), і вывучэння суадносін вялікі – маленькі.
Дробныя крупы і соль можна выкарыстоўваць для пальчыкавага малявання. Для гэтага трэба высыпаць крупы на паднос роўным пластом. Спачатку малюе мама, затым спрабуе малы. Маляваць можна ўсё, што заўгодна: хаатычныя лініі, домікі, колы, аблокі, спіралі, асобы. Можна вывучаць форму, літары і лічбы. Маляваннем лепш за ўсё займацца на кухні і саджаць дзіця так, каб ён не рассыпаў паднос з крупамі ў цяжка даступныя месцы, куды не залазіць пыласос.
Шнуркі, завязкі, вяровачкі, зашпількі. Мы часта купляем спецыяльна для трэніроўкі дробнай маторыкі развіваючыя цацкі, шнуроўкі, планшэты, якія складаюцца з разнастайных маланак, зашпілек, завязак. Толькі навошта купляць, калі спражкі ці шнуркі ёсць на кожным рамяні і туфлях, на вопратцы - гузікі.
Самае галоўнае - паменш абмяжоўвайце дзіця, дайце яму магчымасць актыўна рухацца па кватэры, маніпулюючы прадметамі. Бо ён лезе ўсюды не з шкоднасці - ён рэалізуе закладзены ў ім велізарны творчы патэнцыял, прычым нават лепш, чым пры спецыяльным навучанні, так як тут актыўнасць ідзе ад самога дзіцяці. Ён рэалізуе сваю ўнутраную, закладзеную ў ім праграму, у руху ён развіваецца. Арганізуйце дзіцячае прастору так, каб небяспечных прадметаў было як мага менш і тады творчай актыўнасці малога, не стрыманай пастаяннымі забаронамі і вокрыкамі, будзе велізарны абшар для яго дзейнасці, творчасці і развіцця